آذربایجان ساراب قیصرق
قیصره + مئهریبان+ساراب+آذربایجان+تورک+ترک+قیصرق+قیصریه+Qeysere+Qeysereq+sarab+Türk+turk+Azerbaycaqn+Azerbayjjan+Qeyseriye

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در جستجوی زبان معیار؟!

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن


بؤلوم : جمعه 8 خرداد 13940 باخیش

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در جستجوی زبان معیار؟!

یازار :

 +0 به یه ن
مردم اذربایجان به قولهای دولت یازدهم وشخص روحانی اعتماد کردند وبه وی رای دادند اما متاسفانه ایشان به قولهایشان عمل نکردند وسعی درتوجیه کارهای انجام داده ونداده خود کردند و باز متاسفانه مردم اذربایجان را دلسردکردنداگرنگویم به مردم فهیم اذربایجان دوباره دهن کجی کردند.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در جستجوی زبان معیار؟!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی: تاسیس فرهنگستان زبان ترکی به علت وجود زبان فارسی امکان‌پذیر نمی باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان برای کار سیاسی و زبان ترکی والاغیر یا برعکس آن، ایجاد نشده است، هدف انسجام ملی است و جدایی‌طلبان در این بنیاد جایی ندارند.
علی‌اکبر صفی‌پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر یکی از مطالبات اصلی مردم آذربایجان بود  (مردم اذربایجان بنیاد  فرهنگ وهنر اذربایجان نمی خواستند فرهنگستان زبان ترکی می خواستند تحریف خواسته مردم دهن کجی به مردم شریف ترک واذربایجان است )اظهار داشت: در تمامی کشورها تنها یک فرهنگستان زبان وجود دارد که به عنوان فرهنگستان زبان ملی شناخته می‌شود(در کدام کشور یک فرهنگستان وجود دارد وقید شده یک فرهنگستان باید تنها باشد جناب مسئول لطفا اسم ان کشورها رانام ببرید در افغانستان دوفرهنگستان وجود دارد پشتو ودری در عراق دوفرهنگستان وجود دارد کردی وعربی درضمن کجای قانون اساسی نوشته است فارسی زبان ملی است شما چگونه مسئولی هستید که هنوز از قانون اساسی خبر ندارید)، لذا تاسیس فرهنگستان زبان ترکی به علت وجود زبان فارسی امکان‌پذیر نبود.
وی با اشاره به اهداف وسیع بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، افزود: هدف این موسسه فقط ایجاد لغات جدید نیست و در کنار آن حفظ زبان فعلی و حفاظت از هویت اصیل آذربایجانی(به کاربردن کلمات اختراعی فرهنگستان زبان فارسی در ترکی تحریف ترکی به اذری با ظاهر اکادمیک) در دستور کار است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ابراز کرد: این بنیاد به منظور رشد و تعالی جامعه، تقویت هویت اسلامی، نقش ادبیات محلی در انسجام ملی تاسیس شده است. این بنیاد مختص آذربایجان‌شرقی نیست و متعلق به عموم مردم است که به صورت غیرانتفاعی (یعنی وابسته به دولت نیست)اداره شده و دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل است.
دبیر بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان با تاکید بر اینکه نباید هیچ زبانی را از دیگری برتر دانست، اضافه کرد: تدوین معیار زبان وظیفه‌ی اصلی ما است، قطعا دانش‌نامه‌ای خواهد بود که زبان معیار را تعیین کند، اگر این بنیاد در حوزه‌ی زبان و فرهنگ دانش‌نامه‌ای ارائه ندهد فلسفه‌ی وجود آن بی‌معنی خواهد بود.
وی یادآور شد: ما کتاب ترکی چاپ می‌کنیم و این کتاب‌ها در کتابخانه‌های خودمان وجود ندارند، لذا لازم است ما در جهت احیای زیرساخت‌های آموزش زبان مادری کار کنیم.
وی تاکید کرد: بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان برای کار سیاسی و زبان ترکی والاغیر یا برعکس آن، ایجاد نشده است، هدف انسجام ملی است و جدایی‌طلبان در این بنیاد جایی ندارند(با انکارترکی بودن زبان مردم واذری نامیدن ان). هر انسان شریفی که دلسوز آذربایجان است می‌تواند در این بنیاد نظرات خود را بیان کند.
علی‌اکبر صفی‌پور با بیان اینکه نوع زبان در اساس‌نامه قید نشده است، گفت: فرهنگ و هنر تزریقی نیست و در اصالت هر قومیتی است، اینکه زبان ترکی باشد یا آذری مهم نیست(دهن کجی به مردم اذربایجان تا کی ما از شما فرهنگستان زبان ترکی خواستیم شما می گئید ترکی یا اذری مهم نیست)، حفظ زبان فعلی برای ما اهمیت دارد.
وی افزود: این بنیاد به مرور زمان به تمامی ابهات پاسخی آکادمیک ارائه خواهد داد، تنها با پژوهش و مطالعه می‌توان به بسیاری از شبهات پاسخ داد.



بؤلوم | خبرلر یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش





[ ]