آذربایجان ساراب قیصرق
قیصره + مئهریبان+ساراب+آذربایجان+تورک+ترک+قیصرق+قیصریه+Qeysere+Qeysereq+sarab+Türk+turk+Azerbaycaqn+Azerbayjjan+Qeyseriye

فردوسی پور به دنبال دروغگوی بزرگ در تبریز

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن

فردوسی پور به دنبال دروغگوی بزرگ در تبریز

سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
 +3 به یه ن / بپسند
آنچه در برنامه 90 گذشت

فردوسی پور به دنبال دروغگوی بزرگ در تبریز

ترختور

عادل فردوسی‌پور شب گذشته از استاندار آذربایجان شرقی تا مدیرکل حراست وزارت ورزش را پشت خط برنامه نود آورد تا بفهمد چه کسی خبر نتیجه دروغ بازی را منتشر کرده اما جست‌وجوی شرلوک هولمزی‌اش نتیجه نداد.

بعد از اتفاقات عجیب هفته پایانی لیگ برتر و حجم بالای اخبار درست و نادرست در خصوص اتفاقات ورزشگاه یادگار امام تبریز و بازی تراکتور و نفت همه منتظر فرارسیدن ساعت ۲۲:۳۰ روز دوشنبه بودند تا ببیند عادل فردوسی‌پور و همکارانش چه روایتی از این ماجرا را ارائه خواهند داد. با توجه به حضور دوربین و خبرنگار نود ممکن بود تصاویر و روایت‌های مطمئن‌تری از رویدادهای عصر جمعه تبریز روی آنتن برود.

اتفاقات عجیب فوتبال ایران در هفته پایانی به حدی بود که فردوسی‌پور در همان ابتدای برنامه اعلام کرد که به برخی از این مسائل، مانند بازیکن تیم راه‌آهن یا ماجراهای لیگ یک در هفته آینده خواهد پرداخت. همچنین با توجه به حساسیت بالای ماجراهای بازی تراکتور و نفت مسائلی مانند درگیری بازیکنان استقلال و پرسپولیس در دربی هشتاد در حد یک مسئله گذرا و معمولی بررسی شد. درواقع نود شب گذشته تمام و کمال در خدمت ماجرای تبریز بود و از مسئولان ورزشی تا مقامات سیاسی استان آذربایجان شرقی تا پاسی از بامداد امروز سه‌شنبه روی انتن نود به صورت زنده در خصوص اتفاقات آن روز اظهار نظر کردند.

سوال پیامکی این هفته نود به انتخاب بهترین مربی فصل اختصاص داشت و مخاطبان باید از میان پنج سرمربی تیم‌های اول تا پنجم جدول یکی را انتخاب می‌کردند که دو تن از این مربیان خارجی (اسکوچیچ و تونی) و سه تن ایرانی (گل‌محمدی، منصوریان و فرکی) بودند. با اینکه نامی از مربیان دو تیم استقلال و پرسپولیس در این لیست دیده نمی‌شد خیلی طبیعی بود که با توجه به سبقه گل‌محمدی در پرسپولیس و منصوریان در استقلال، رقابت اصلی در کسب عنوان بهترین مربی فصل میان این دو باشد. محمد فنایی هم به‌عنوان کارشناس داوری در این برنامه فردوسی‌پور را همراهی می‌کرد.

حسین فرکی که برای دومین سال پیاپی با تیمی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شده بود.  حسین فرکی سرمربی سپاهان که به عنوان مربی قهرمان به برنامه ۹۰ رفته بود بعد از تشکری کامل از همه اعضای کادر تیمش ، درباره اینکه در میانه های فصل شعارهایی علیه او سر داده می شد گفت:«من بارها گفتم اگر نتیجه ای نمی گرفتیم ، فشارها زیاد می شد چون سپاهان تیم پر افتخاری بود. »

او درباره نقش بازگشت محرم در قهرمانی تیمش هم گفت:«بی شک بازیکنان عالی بودند اما وقتی محرم آمد تیم دوباره بلند شد. من بعد از بازی با صبا می دانستم و بچه هایم هم مصمم شدند که برای قهرمانی برویم . ما تراکتورسازی ، پرسپولیس و باقی حریفان را بردیم. وقتی بازی یک بر یک شد ، شما دیدید چطور تیم دوید که قهرمان شود.»

او درباره اشتباهات داوری در دوبازی این تیم با پرسپولیس و تراکتورسازی به سود اصفهانی ها هم گفت:«قبل از من آقای فنایی اینجا بود و حرف خوبی زد.اگر کل داوری ها را ببینید ، همه تیم ها هم سود بردند و هم ضرر کردند. مثلا در همین بازی ما با نفت دیدید که داور پشت ۱۸ ما یک خطا به نفت داد و آنها گل تساوی را زدند اما خطایی نشده بود. یا بازی های زیاد دیگری هم بود که ما از آنها ضربه خوردیم.» عادل درباره شادی مدیر سپاهان بعد از قهرمانی پرسید و اینکه او حسابی هیجان داشته است. عادل شعری خواند با این مضمون:«حرکات موزون فراوونه!!!» تا نشان دهد مدیر سپاهان حسابی در این جشن حرکات موزون داشته و فرکی در پایان این همه هیجان عادل ، خیلی ریلکس گفت:«عادی است ،  تیم قهرمان شده و خوشحال بوده است دیگر! نمی دانم چرا می خندی عادل جان .»

او درباره ادامه فعالیتش با سپاهان گفت:« یکسال دیگر با سپاهانی ها قرارداد دارم اما زمان خواستم تا فکر کنم. نمی دانم تقدیرم چی است. سال قبل هم دیدید که باید می رفتم یک پایم را عمل می کردم. الان باید برای پای دیگرم برنامه ریزی کنم.» او درباره دست نوشت هایش در طول بازی هم گفت:«معمولا ۱۰ موردی را در نیمه اول می نویسم. در نیمه دوم هیچ چیزی نمی نویسم. با دو رنگ معمولا نمی نوشتم اما ممکن است موردی از دو خودکار استفاده کردم. من نکات را می نویسم که یادم نرود.»

فرکی درباره اینکه سه مهاجمش خیلی در قهرمانی تیم نقش داشتند ، گفت:«من اعتقادم به کل تیمم است . تیم نتیجه تلاش همه بچه ها را گرفت اما انصافا فورواردهای مان هم زحمت کشیدند.» او درباره برنامه طنزی که قبل از عید برایش در ۹۰ پخش شده بود ، گفت:«تو آن برنامه خیلی های دیگر شبیه تر از من بودند. تجدید خاطره ای شد روی حرکات فوتبالی !» او درباره اتفاقات ۹۰ هم گفت:«دوست داشتم بیشتر حرف بزنم. بحث های فنی زیادی بود ، ما تیم مان در میان دو تیم شایسته دیگر که لایق قهرمانی بودند ف باید بگویم ، این ده دقیقه آخر بازی را اگر ببنید و مردم ببینند ، متوجه می شوند این موضوعات به سپاهانی ها اصلا ربطی نداشته است. ما بازی مان حتی از بازی تبریز زودتر تمام شد ، قبل از ان از دقیقه ۸۰  می توانستند نتایج بازی را به کلی عوض کنند. ولی اینکه می خواهند مسائل را به ما ربط بدهند که یکجوری ما را وارد کنند ، کار درستی نیست. آنها باید دنبال شخصی بگردند که گفته نتیجه را مساوی اعلام کرده است. خدای ناکرده با احساسات این هواداران چطور بازی شده. من خیلی ناراحتم از اینکه سوءاستفاده  از مردم تبریز شده است. باید دید چه اتفاقی در آن ۳ دقیقه آخر افتاده است که همه چیز را به هم ریختند. ما ۶ هفته پایانی را بردیم که بتوانیم قهرمان شویم. آمار نشان می دهد که ما قهرمانیم. ما نشان دادیم لیگ ۳۰ هفته است نه ۲۹ هفته.»

روایت نودی از ماجرای تبریز
خیلی ها منتظر بودند تا در برنامه نود ببینند که چه کسی برای نخستین بار گفته بود که بازی  سپاهان مقابل سایپا ۲ بر ۲ مساوی شده است.میثاقی گزارشگر برنامه نود پشت دروازه ایستاده است و در تلاش است تا با موبایل خودش از اصفهان خبر بگیرد اما موبایل او انتن نمی دهد.ناگهان یک نفر که کاوری شبیه به کاور عکس ها را پوشیده کنار میثاقی می آید و داد می زند:« ۲- ۲٫سپاهان دو بر دو است.خدایا شکرت.کار سپاهان تمام شد.»بیشتر کسانی که پشت دروازه هستند ۲-۲ می کنند.میثاقی برای اینکه مطمئن شود از بهمنی مدیر روابط عمومی سازمان لیگ که بی سیم به دست در داخل زمین است سوال می کند و همین جواب را می شنود:«بله دو بر دو شده اند و بازی تمام است.»

تراکتوری های و طرفدارانش داخل زمین هستند که صدای گوینده ورزشگاه به وضوح شنیده می شود.او از هواداران می خواهد که به سکوها برگردند تا مراسم بزگزار شود.همزمان با این اتفاق یک دفعه خبر می رسد که بازی در اصفهان دو بر صفر به اتمام رسیده است و طلایی پوشان قهرمان لیگ برتر شده اند. علیرضا منصوریان که برای یکی دو ساعت در رختکن بود در گفت و گو با نود در این مورد گفت:«ما می گفتیم بازی دو بر صفر است اما هیچ کس قبول نمی کرد.آنالیزورهای ما مدام می گفتند اما گوش کسی شنوا نبود.حتی بازیکنان تراکتورسازی وقتی زمین می خوردند دیگر از روی زمین بلند نمی شدند.»

منصوریان ادامه داد:«فشار آنقدر زیاد بود که من رفتم و از ناظر بازی سوال کردم که او هم خبر نداشت.کار به جایی رسید که من هم باورم شده بود و رفتم به تونی تبریک گفتم.» این اتفاق در حالی افتاد که در صحنه ای دیگر ذوافقاری سرپرست تراکتورسازان هم در این مورد اظهار نظر کرد و گفت:«بازیچه شدیم.جواب مردم را باید چه بدهیم؟» پس از اظهار نظر منصوریان و ذوالفقاری بازیکنان نفت تهران هم که از این اتفاق بهت زده شده بودند واکنش های متفاوتی را نسبت به آن نشان دادند.حرف آنها این بود که:«ما دوست داشتیم یا نفت قهرمان شود یا تراکتورسازی.نمی خواستیم سپاهان قهرمان شود.»اما واقعا چه کسی شایعه را به راه انداخت؟نفتی ها که از این اتفاق بی خبرند.بازیکنان این تیم آنچه را که با چشم خود دیده اند را تعریف می کنند:«والا ادینیو از روی نیمکت پرچم تکان می داد.سامان نریمان جهان هم مدام می گفت دو بر دو شده اند.»

توضیحات اسبقیان در خصوص اتفاقات بازی

شروین اسبقیان در برنامه نود این هفته درباره اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت در واکنش به اظهارات نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که در گفت و گو با یکی از خبرگزاریها مدعی شده بود اتفاقات ۱۰ دقیقه پایانی بازی تراکتورسازی و نفت از هفته پایانی لیگ مصوبه شورای تامین استان آذربایجان و هماهنگ شده بوده است، گفت: کسانی که می گویند اتفاقات تبریز مصوبه شورای تامین بوده است باید به کمیسیون امنیت مجلس و دولت پاسخگو باشند چرا که وزیر ورزش و رئیس جمهور دستور پیگیری این اتفاقات را داده اند. این چه صحبت هایی است که مطرح می شود؟

وی هم چنین در واکنش به صحبت های مدیرعامل نفت تهران که گفته بود امکانات و تمهیدات لازم برای بازی تراکتورسازی و نفت فراهم نشده بود گفت: این که ما تمهیدات لازم را ندیده بودیم را تکذیب می کنم. ما بزرگترین مسابقات را در تبریز برگزار کرده ایم. مدیرکل اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در ادامه درباره اتفاقاتی که در استادیوم افتاد و گوینده ورزشگاه به هواداران گفته بود آماده برپایی جشن شوند خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان در جریان مسائل اجرایی مسابقات نیست اما من در صحبتهایی که با رییس هیات فوتبال استان داشتم گفت که گوینده ورزشگاه گفته است که منظورش برگزاری مراسم انتخاب بهترین بازیکن زمین بوده است. اما در هر حال من معتقدم کار گوینده بسیار اشتباه و غیراخلاقی بوده است.

اسبقیان هم چنین با رد خبر قطع شدن شبکه های ارتباطی در دقایق پایانی در ورزشگاه افزود: پرینت ها و مستنداتی که داریم نشان می دهد که ۳۶ هزار تماس از درون ورزشگاه برقرار شده است و به هر حال ترافیک تماس ها باعث ایجاد اختلال در خطوط ارتباطی می شود. وی در ادامه با اشاره به دستور وزیر ورزش و جوانان برای بررسی اتفاقات تبریز اظهار کرد: رییس جمهور نیز به طور مستقیم دستور بررسی مسائل را داده اند.

بهروان: از شادی هواداران تراکتور متعجب شدیم

بهروان از دیگر مهمان‌های تلفنی برنامه بود. غلامرضا بهروان که به عنوان ناظر در ورزشگاه یادگار امام حضور داشت در مورد اتفاقات این مسابقه گفت: ما می دانستیم که بازی اصفهان دو بر صفر است اما تعجب می کردیم که چرا این حرکات در ورزشگاه رخ می دهد. وی افزود: نفتی ها هم از این وضعیت تعجب کرده بودند که چرا تراکتورسازان دارند شادی می کنند. با این حال نمی دانیم چه کسانی گفتند بازی اصفهان مساوی تمام شده است. بهروان در پاسخ به این پرسش که شما در چند دقیقه پایانی کجای ورزشگاه بودید گفت: ما به سمت تونل ورزشگاه رفتیم تا دقایق پایانی بازی را از تونل تماشا کنیم. آنجا افراد دیگری هم حضور داشتند و بازی را از آنجا تماشا کردیم اما می دانستیم که اصفهان بازی را برتری سپاهان تمام شده است. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر گفت: ما بهترین زحمات را برای برگزاری لیگ برتر متحمل شدیم و خودمان دنبال فردی هستیم که عامل این اتفاقات شد. نباید ما را به جانبداری از تیم خاصی متهم کنند.

قنبرزاده: چطور می شود اسکوربرد ورزشگاه خراب باشد؟!

منصور قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران روی خط تلفنی برنامه آمد و در خصوص اتفاقات پیش آمده در تبریز گفت: ما دو روز قبل از مسابقه در تبریز بودیم، مسئولان تبریز باورهایی مبنی بر قهرمانی تراکتور در تبریز بوجود آورده بودند، از طرفی نیروی انتظامی در ورزشگاه کافی نبود. این مسابقه حساسیت خاصی داشت و از شبکه های خارجی پخش می شد. اسکوربرد ورزشگاه از ابتدای بازی کار نمی کرد که این مشکل بزرگی است. یکی دیگر از مشکلات حضور بیش از ۲۰ درصد هوادار در ورزشگاه بیشتر از ظرفیت ورزشگاه بود. وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد ارتباط با اصفهان گفت: تلویزیون در رختکن نفت و تراکتور بود و تا دقیقه ۸۸ می دانستیم که بازی ۲ بر صفر به سود سپاهان است و دقیقه ۸۸ تصاویر قطع شد و موبال های ما نیز قطع شد . پس از آن به سمت تونل رفتم و دیدم نفراتی که در تونل هستند می گویند بازی ۲ بر ۲ شده است که ما گفتیم تا ۲ دقیقه پیش بازی ۲ بر صفر بود. وی در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار داشت: تراکتوری ها از زمانی که خبر تساوی سپاهان و سایپا را شنیدند شروع به افتادن روی زمین و وقت کشی کردند، البته من به مسائل داوری ورود نمی کنم، شاید ادامه مسابقه میسر نبوده که این وقت کشی ها در نظر گرفته نشده است.

شمس: پسر تونی شایعه تساوی سپاهان و سایپا را به نیمکت تراکتور رساند

حسین شمس ناظر بازی تراکتورسازی و نفت تهران نیز روی خط تلفنی برنامه آمد و اظهار داشت: پیش از این تماس با آقای میثاقی صحبت کردم و بار دیگر صحبت هایمان را در پایان بازی تراکتور و نفت مرور کردیم. وی از من پرسید بازی چند چند شده؟ من به وی گفتم می‌گویند ۲ بر ۲ شده است. چرا که در اواخر بازی و ۲۰ دقیقه آخر بازی ارتباطمان قطع شده بود. وی افزود: اولین کسی که تساوی سپاهان و سایپا را اعلام کرد پسر تونی بود که کنار من بود و فریاد می زد و به سمت نیمکت تراکتورسازی رفت.

رضا حسنی خو:پسر تونی به پدرش گفته بود بازی اصفهان مساوی شده است

مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان گفت: پسر سرمربی تراکتورسازی به پدرش خبر داده بود که نتیجه بازی اصفهان مساوی است. رضا حسنی خو در مورد اتفاقات رخ داده در دیدار تراکتورسازی و نفت تهران به برنامه نود گفت: ما در سه چهار دقیقه آخر بازی در وی آی پی بودیم و جو ورزشگاه را متشنج دیدیم. برای ما عجیب بود که این اتفاقات رخ می دهد. به همین خاطر رفتیم تلویزیون اتاق پشت سری را دیدیم و متوجه شدیم که بازی اصفهان به سود سپاهان است. وی افزود: در بررسی هایی که داشتیم به این که این موضوع برنامه ریزی و ساماندهی شده بود نرسیدیم. اما در بررسی هایی که داشتیم به این قطعیت رسیدیم که پسر تونی اولیویرا به پدرش اعلام کرده بازی اصفهان مساوی است.  مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: اینکه عنوان می شود تلفن ها قطع بوده هم منطقی نیست چرا که به خاطر حجم بالای استفاده از تلفن ها ممکن است اختلالاتی در این زمینه رخ داده باشد. با این حال این موضوع هنوز در حال بررسی است.

جبارزاده: اتفاقات دقایق پایانی بازی را برنامه‌ریزی نکرده بودیم

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه از ۱۰ روز قبل از بازی نگران مسائل داوری بازی تراکتورسازی و نفت بودیم، گفت: ما به چیزی جز قهرمانی تراکتور فکر نمی کردیم که بخواهیم اتفاقات دقایق پایانی بازی را از قبل برنامه ریزی کرده باشیم. اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گوی تلفنی با برنامه تلویزیونی ۹۰ درباره اتفاقات بازی تبریز با بیان اینکه از ۱۰ روز پیش از بازی نگران مسائل داوری بازی تراکتورسازی و نفت بودیم گفت: در واقع ما از ۱۰ روز پیش از بازی نگران داوری بودیم و این موضوع را با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و شخص آقای تاج در میان گذاشته بودیم. معتقدیم اگر داوری خوبی صورت می گرفت و بازی جوانمردانه ای برگزار می شد تماشاگران ما همواره صبور بوده اند و شکست را می پذیرفتند، همانطور که در بازی های قبلی، تیمشان متحمل شکست شد و آن را قبول کردند.

وی در ادامه گفت: در جلسه ای که با شورای تامین داشتیم نیز اتفاق نظر این بود که اگر داوری به درستی انجام شود هیچ مشکل دیگری نخواهیم داشت. جبارزاده همچنین با انتقاد از داور مسابقه به خاطر اخراج آندرانیک تیموریان افزود: من همان جا در جایگاه به آقای کفاشیان گفتم که چرا داور تیموریان را اخراج کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در واکنش به اظهارات نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفته بود که اتفاقات تبریز در جلسه شورای تامین برنامه ریزی شده بوده است نیز خاطرنشان کرد: من آقای فولادگر را فردی راستگو و درستکار می دانستم اما صحبت های او کذب محض است. وی با تاکید بر اینکه قطع شدن سیستم های ارتباطی در ورزشگاه یادگار امام تبریز صحت ندارد، گفت: طبق مستندات ۳۶ هزار تماس در ورزشگاه برقرار شده است. اما وقتی جمعیتی ۱۰۰ هزار نفری در یک جا جمع می شوند خود به خود خطوط تلفن همراه مختل می شوند. جبارزاده در ادامه با بیان اینکه ما از پیروزی ۲ برصفر سپاهان مقابل سایپا خبر داشتیم و خودمان هم تعجب کردیم که چرا نیمکت تراکتورسازی رفتارهای عجیبی نشان می دهد، افزود: تصاویر تلویزیونی بازی تبریز را نشان می داد و با توجه به اینکه در جایگاه مخصوص ما حدود ۶ متر از تلویزیون فاصله داشتیم صدای گزارشگر بازی به ما نمی رسید، بنابراین حتی وقتی کفاشیان هم خوشحالی بازیکنان و کادرفنی تراکتور را دید گفت که اگر بازی سپاهان و سایپا مساوی شده است باید شرایط را برای برگزاری جشن قهرمانی در تبریز آماده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی هم چنین با تاکید بر لزوم پیگیری مسائل داوری بازی تراکتورسازی و نفت گفت: ما می ترسیدیم که مسائل داوری احساسات هواداران تراکتورسازی را خدشه دار کند. از مسوولان فدراسیون می خواهم مسائل داوری بازی را به دقت بررسی کنند. در رابطه با اینکه چه کسی خبر کذب تساوی بازی اصفهان را به نیمکت تراکتورسازی منتقل کرد را هم ما نمی توانیم پیگیری کنیم چرا که ما در جایگاه مخصوص قرار داشتیم اما آماده ایم هرگونه اطلاعات موردنیاز را در اختیار مسوولان قرار دهیم.

در ادامه گزارش سایر بازی‌های هفته پایانی بررسی شد و یحیی گل‌محمدی هم عنوان بهترین مربی فصل را به خود اختصاص داد و علیرضا منصوریان هم دوم شد.

منبع: نصرنیوز




بؤلوم | حاقلاريميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش





[ ]