آذربایجان ساراب قیصرق
قیصره + مئهریبان+ساراب+آذربایجان+تورک+ترک+قیصرق+قیصریه+Qeysere+Qeysereq+sarab+Türk+turk+Azerbaycaqn+Azerbayjjan+Qeyseriye

مدیرکل ارشاد اسلامی آزربایجان‌شرقی: تاسیس فرهنگستان زبان تورکی به علت وجود زبان فارسی امکان‌پذیر نبود.

چهارشنبه 10 تیر 1394

+0 به یه ن

مدیرکل ارشاد اسلامی آزربایجان‌شرقی: تاسیس فرهنگستان زبان تورکی به علت وجود زبان فارسی امکان‌پذیر نبود.

یازار : مجید زنگانلی (Məcid Zənganli)

 +5 به‌یه‌ن - پسندیدن

مدیرکل ارشاد اسلامی آزربایجان‌شرقی: جدایی‌طلبان در بنیاد فرهنگ و هنر آزربایجان جایی ندارند!
قایناق(منبع): http://www.cloob.com/c/turk_sea/118742528
چندی پیش طی سفر حسن روحانی به تبریز، بنیادی به نام "بنیاد فرهنگ ، ادب و هنر آزربایجان" را افتتاح شد. رییس جمهور در حین افتتاح آن گفته بود که "بدین ترتیب وعده ای که در انتخابات به مردم آزربایجان داده شده بود جامه ی عمل پوشید"!

به دنبال تأسیس بنیاد تمسخر ملت تورک در ایران که دقیقاً هدف از تأسیس این بنیاد معلوم نیست، علی‌اکبر صفی‌ پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آزربایجان‌ شرقی در یک اظهار نظر کاملاً یکطرفه و از زبان فاشیست های فارس، ۳۵ میلیون تورک آزربایجان جنوبی را "جدایی طلب" قلمداد کرده است.

علی‌اکبر صفی‌ پور گفته که، بنیاد فرهنگ و هنر آزربایجان برای کار سیاسی و زبان تورکی والاغیر یا برعکس آن، ایجاد نشده است، هدف انسجام ملی است و جدایی‌طلبان در این بنیاد جایی ندارند.

نوکر فاشیست ها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر یکی از مطالبات اصلی مردم آزربایجان بود، اظهار داشت:" در تمامی کشورها تنها یک فرهنگستان زبان وجود دارد که به عنوان فرهنگستان زبان ملی شناخته می‌شود، لذا تاسیس فرهنگستان زبان تورکی به علت وجود زبان فارسی امکان‌پذیر نبود".

در جواب این خودفروخته باید یادآوری شود که خواست اصلی ملت تورک آزربایجان جنوبی "فرهنگستان زبان و ادبیات تورکی آزربایجان" هست نه بنیاد تمسخر و ملت بزرگ تورک آزربایجان جنوبی تا احیای این حق مسلم خود برجای نخواهد نشست.

همچنین باید به ایشان یادآوری کنیم که در برخی کشورها و در بیخ گوش جغرافیای موسوم به ایران یعنی کشور عراق و افغانستان دو و سه زبان به طور رسمی زبان ملی این کشورها میباشد که فقط در ایران به دلیل سیستم فاشسیتی حاکم بر این جغرافیا، تنها زبان فارسی بعنوان زبان رسمی معرفی شده است.

وی با اشاره به اهداف بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آزربایجان، افزود:" هدف این موسسه فقط ایجاد لغات جدید نیست و در کنار آن حفظ زبان فعلی و حفاظت از هویت اصیل آزربایجانی در دستور کار است".

وی یادآور شده که ما کتاب تورکی چاپ می‌کنیم و این کتاب‌ها در کتابخانه‌های خودمان وجود ندارند، لذا لازم است ما در جهت احیای زیرساخت‌های آموزش زبان مادری کار کنیم.

اما وی هنوز نفهمیده است که زبان آذری در دنیا وجود خارجی ندارد بلکه زبان تورکی آزربایجانی در کل جهان رایج است و گفته که، نوع زبان در اساس‌نامه قید نشده است و اینکه زبان تورکی باشد یا آذری مهم نیست!، حفظ زبان فعلی برای ما اهمیت دارد.

گفتنی است روحانی به مردم تورک قول داده بود تا فرهنگستان زبان باز کند این درحالیست که چیزی که افتتاح شده است کمترین ارتباطی با وعده ی داده شده ندارد و همینکه داخل خانه ی کوچک پروین اعتصامی افتتاح شده است خود بیانگر تمسخری است که از سوی دولت به ملت تورک آزربایجان جنوبی روا داشته می شود. و بدین ترتیب نتیجه ی دیپلماسی با دولتی پر از نیرنگ و فریب و دغلکاری مشخص می شود که چه خواهد بود.



بؤلوم | مدنييتيميز گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش





[ ]