آذربایجان ساراب قیصرق
قیصره + مئهریبان+ساراب+آذربایجان+تورک+ترک+قیصرق+قیصریه+Qeysere+Qeysereq+sarab+Türk+turk+Azerbaycaqn+Azerbayjjan+Qeyseriye

آزربایجان بزرگ چگونه تکه تکه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پنجشنبه 21 خرداد 1394

+0 به یه ن


بؤلوم : چهارشنبه 20 خرداد 13941 باخیش

آزربایجان بزرگ چگونه تکه تکه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یازار :

 +5 به یه ن

اولین تکه هایی که از آزربایجان جدا شد، شمال عراق(منطقه های که امروزه به تورکمن ائلی مشهور
است) یعنی شهرهای اربیل، موصل، کرکوک و سلیمانیه بود. در سال ۱۵۳۴ در جنگی که بین
صفویان و عثمانیها درگرفت این مناطق ضمیمه امپراطوری عثمانی گشت و بعد از فروپاشی
عثمانی سال ۱۹۲۶ در کشور عراق قرار گرفت و پس از سالها و با مهاجرت کردها
امروزه ضمیمه اقلیم کردستان عراق شده است . 
سالها آزربایجان همچنان به صورت ایالتی بزرگ بود (افشاریه، زندیه و اوایل قاجار) تا اینکه مطابق
عهدنامه ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ شمال آزربایجان از جنوب آن جدا و گرفتار رو سها شد.
در سال ۱۸۴۰ مطابق اصلاحات اراضی امپراطوری تزاری روس : دربند، آلتی پارین، آختی، دوققوز
پارین، قایتاق و... از خاک آزربایجان شمالی جدا و ضمیمه ایالت داغستان شد.
پس از جدا شدن آزربایجان شمالی، روند مهاجرت و اسکان ارامنه یاغی اخراج شده از عثمانی توسط رو سها آغاز شد. طوری که پس از چند سال ایروان و شهرهای اطراف آن که صددرصد ترک نشین بودند به شهرهایی ارمنی نشین تبدیل شدند و در سال ۱۹۱۸ از جمهوری سویت سوسیالیستی آزربایجان جدا و جمهوری سویت سوسیالیست ارمنستان را در خاک آزربایجان تاسیس کردند.
پس از جدا سازی دربند و ایروان از خاک آزربایجان شمالی، با تاسیس جمهوری سویت سوسیالیستی گرجستان، منطقه تاریخی بورچالی نیز از آزربایجان شمالی جدا شد.
پس از فروپاشی شوروی این منطقه همچنان در گرجستان باقی ماند. منطقه بورچالی در جنوب گرجستان همچنان هویت آزربایجانی خود را حفظ کرده است و رشید بهبوداف خواننده آزربایجانی دارای شهرت جهانی از آزربایجانیهای گرجستان است.
در طی سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ نیز کشورک جعلی ارمنستان با حمایت تمام عیار روسیه حدود ۲۰ درصد از خاک آزربایجان شمالی را اشغال کرد(مناطق قره باغ) و باعث آواره شدن یک میلیون آزربایجانی و شهید شدن ۳۰ هزار آزربایجانی و زخمی شدن هزاران تن دیگر شد. گفتنی است ایران نیز یکی از حامیان رژیم اشغالگر قره باغ در طول این مدت بوده و خواستار پایان نیافتن این مناقشه برای بهره برداری به سود خود! می باشد!!!!!!!!!!!!
در جنوب آراز آزربایجان همچنان بصورت واحد بود. در زمان قاجار و پس جدا شدن شمال آزربایجان، ممالک محروسه (ایران کنونی)به پنج ایالت(حکمرانی) و دوازده ولایت(حاکم نشین) تقسیم میشد که حکمرانی اول آزربایجان و شامل آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی، زنجان، همدان، قزوین، گیلان و بیجار امروزی میشد.
جنوب آزربایجان همچنان بصورت واحد بود (از ۱۸۲۸ تا ۱۹۳۴ )تا روی کار آمدن حکومت پهلوی، 
در سال ۱۳۱۶ ش ممالک محروسه(ایران) به ۱۰ استان تقسیم شد. بدین ترتیب آزربایجان جنوبی میان چهار استان تقسیم گردید:
استان یکم شامل شهرستانهای: ۱زنجان ۲ قزوین ۳ ساوه ۴ سلطان آباد (اراک) ۵ رشت ۶تنکابن
استان سوم شامل شهرستانهای 1اردبیل 2تبریز 
استان چهارم شامل شهرستانهای
۱ خوی ۲ اورمیه ۳ سویوق بولاق(مهاباد) ۴ مراغه ۵ بیجار و سقز و دیواندره و بانه 
استان پنجم شامل شهرستانهای
۱ایلام ۲ اسلا م آباد غرب ۳کرمانشاه ۴ سنندج ۵ ملایر ۶ همدان 
در سال ۱۳۲۵ با شکست دموکراتهای آزربایجان ، استانهای سوم و چهارم
شامل آستارا، اردبیل، تبریز، اورمیه و بیجار استان آزربایجان را تشکیل دادند.
در سال ۱۳۲۶ با تاسیس استان مرکزی به مرکزیت تهران، قزوین و ساوه و اراک از آزربایجان جدا وبه استان مرکزی ملحق شد.
در سال ۱۳۳۴ مجددا استان آزربایجان به دو قسمت شرقی(شامل اردبیل و تبریز) و غربی(مرکزیت ارومیه و شامل بیجار و سقز و دیواندره و بانه) تقسیم شد.
پس از تقسیم استان آزربایجان به دو قسمت، در سال ۱۳۳۷ بیجار،سقز، دیواندره و بانه از آزربایجان غربی جدا شدند و به سنندج و قروه که در سال ۱۳۱۶ از آزربایجان جدا شده بودند پیوستند و به همراه مریوان و کامیاران استانی با نام کردستان شکل گرفت.
در سال ۱۳۵۰ آستارا نیز از استان آزربایجان شرقی که هنوز شامل اردبیل بود جدا شد و به استان گیلان ضمیمه شد.
در سال ۱۳۵۲ با تاسیس استانهای زنجان و همدان، این دو شهر نیز از آزربایجان جدا شدند.
در سال ۱۳۵۶ قزوین از مرکزیت جدا و به استان زنجان ملحق میشود.

در سال ۱۳۷۲ نیز اردبیل از استان آزربایجان شرقی جدا شده و استان جدیدی تشکیل داد. 
در سال ۱۳۷۶ قزوین از استان زنجان جدا و استان قزوین را تشکیل داد.
در مجموع طی ۶۰ سال به ترتیب سنقر،سنندج، قروه، قزوین، ساوه، اراک، بیجار، سقز، دیواندره، بانه،آستارا، همدان، انزلی، زنجان و اردبیل از آزربایجان جدا و ضمیمه استا نهای دیگر شدند . همراه این تکه تکه کرد نها به بهانه توسعه کاذب، سیاستهای شدید ترک زدایی ازاسامی شهرها و روستاها ونیزتغییر بافت جمعیتی و زبانی نیز در طی این سالها اجرا شده وهمچنان ادامه دارد.
در چندسال اخیر هم که  خشکاندن  (شاید تعمدی)نگین آزربایجان دریاچه ارومیه بطور کامل اجرا گشته وهم اکنون ومرتب وبطورروزانه میلیونها تن نمک از بستر دریاچه ئ خشکیده توسط انواع تریلی ها وکامیونها بارگیری و از آزربایجان خارج میگردد وبه همین صورت است سرنوشت معادن عظیم مس سونگون ودیگر معادن. وجوانان بیکار آزربایجان درپی یافتن شغل وکار آواره ئ عسلویه و دیگر نقاط .مهاجرت بی ضابطه و تعمدی وسیع غیر ازربایجانی ها نظیر کردها به ازربایجان غربی واخیرا ازربایجان شرقی مهاجرت شمالی ها ودیلمی ها به قزوین وزنجان واخیراسیستانی ها به زنجان هر روز زندگی رابرای مردم ازربایجان سخت وسخت ترمی کند.
وعلیرغم اینکه بیش از چهل میلیون تورک زبان اعم از آزربایجان ودیگر نقاط ایران در قانون اساسی هم از ماده قانونی به ظاهر پشتیبان برخوردارندولی عملا حق تحصیل وتدریس به زبان مادری را ندارند واین در حالیست که طبق اعلام یونسکو زبان تورکی سومین زبان زنده دنیا میباشدوچه وقاحتی دارند آنانی که ملتی بیش از چهل میلیونی را اقلیت قومی وزبان بین الملی اش را گویش محلی می خوانند.




بؤلوم | تاريخيميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

چهار وزیر کابینه روحانی به دنبال حل معمای تراکتور

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن

چهار وزیر کابینه روحانی به دنبال حل معمای تراکتور

 +4 به یه ن / بپسند

چهار وزیر کابینه روحانی به دنبال حل معمای تراکتور


پس از دستور رییس جمهور روحانی برای پیگیری مقصر اتفاقات تبریز در شب بازی تراکتور- نفت، این موضوع «جدی» پیگیری شد.


 اگر تا پیش از این این دستور‌های دولتی بیشتر حکم نمایش برای رضایت هواداران فوتبال را داشت، گویا این بار وزرای دولت حسن روحانی جدی به دنبال کشف روایت دقیقی از اتفاق هستند. تا الان چهار وزیر کابینه گزارش‌های ویژه  را به خدمت رییس جمهور رسانده اند تا بالاخره مشخص شود در شب دردناک تبریز چه اتفاقاتی افتاده. محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان یکی از وزرای کابینه حسن روحانی که این روزها بیشتر وقتش را برای شفافیت در اتفاقات آن شب صرف می‌کند. اما او تنها نیست. گودرزش ظهر امروز که برای سفری کاری به گرگان رفته بود، در فرودگاه به خبرنگاران گفت:‌«گزارش‌های زیادی داده شده و ۳ گزارش از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و وزارت ورزش به  دولت داده شده که هر ۳ منطبق بر هم هستند و نشان می‌دهد که مسائل به آن صورتی که مطرح می‌کنند و با این شدت نبوده.» 

البته به این  سه وزات‌خانه باید وزارت ارتباطات را هم اضافه کرد که بابت ادعای قطه شدن خطوط تلفن همراه و اینترنت گزالرش خود را به روحانی داده: «شب گذشته دکتر واعظی بررسی‌های لازم را انجام داده و به صورت مکتوب اعلام کردند که قطع موبایل وجود نداشته و ظرفیت‌ها، ارقام و پرینت‌های موبایل کاملاً مشخص است و مشکلی وجود ندارد؛ امیدوار هستیم به زودی نتیجه داوری هم مشخص شود و گروه‌های کارشناسی بی‌طرف و غیر ذینفع از داوران بازنشسته در حال بررسی زوایای مختلف بازی هستند.»

 وزارت اطلاعات، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور و وزارت ارتباطات. آیا هواداران تراکتور باید امید داشته باشند که رای نهایی به نفع تراکتور باشد؟ گودرزی جواب می‌دهد: «همه مسائل تحت نظر است و کوچکترین ابهامی اگر وجود داشته باشد درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.»

آی اسپورت




بؤلوم | حاقلاريميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

تراکتوری‌ها منتظر روحانی

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن

تراکتوری‌ها منتظر روحانی

 +3 به یه ن / بپسند

چهارشنبه شلوغ تبریز برای استقبال از رییس جمهور: 
تراکتوری‌ها منتظر روحانی



هواداران ناراضی تراکتورسازی منتظر سفر روز چهارشنبه روحانی به تبریز هستند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش بالاترین مقام اجرایی دولت برسانند. دولتی که انتخابات دو سال قبل، 56 درصد آرای مردم آذربایجان شرقی را کسب کرده بود.

رسیدگی به اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت تهران، تبدیل به یک مطالبه عمومی برای مردم تبریز شده است. شهری که در تدارک مراسم اولین قهرمانی لیگ برتر بود اما حالا باید دنیال مقصر قهرمان نشدنش بگردد.

سفر استانی روحانی به آذربایجان شرقی هم به حاشیه‌های این بازی گره خورد و حتی شایعاتی درباره لغو آن منتشر شده بود. شایعه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری رد شد. رئیس جمهور روحانی 4 وزارت‌خانه را مامور رسیدگی به این پرونده کرده و تبریزی‌ها منتظرند روز چهارشنبه، نتیجه این پیگیری‌ها را بشنوند. در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 روحانی در تبریز بیش از یک میلیون رای و حدود 56 درصد کل آرا را بدست آورد و نمی‌خواهد محبوبیت‌اش بین مردم این استان را از دست بدهد. او مثل روسای جمهور گذشته ایران، معمولا در استادیوم‌های ورزشی سخنرانی می‌کند و احتمالا اولین سخنرانی‌اش در تبریز هم در ورزشگاه تختی (باغشمال) انجام خواهد شد. ورزشگاهی که در آن روز مملو از طرفداران پرتعداد تراکتورسازی خواهد بود.

همزمان شدن اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت با سفر روحانی، باعث شده دولت جدی تر از همیشه پیگیر این پرونده ورزشی باشد. روحانی باید این هفته مقابل هزاران هوادار متعصب تراکتورسازی سخنرانی کند و نمی‌خواهد چهارشنبه دست خالی به تبریز برود




بؤلوم | حاقلاريميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

فردوسی پور به دنبال دروغگوی بزرگ در تبریز

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن

فردوسی پور به دنبال دروغگوی بزرگ در تبریز

سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
 +3 به یه ن / بپسند
آنچه در برنامه 90 گذشت

فردوسی پور به دنبال دروغگوی بزرگ در تبریز

ترختور

عادل فردوسی‌پور شب گذشته از استاندار آذربایجان شرقی تا مدیرکل حراست وزارت ورزش را پشت خط برنامه نود آورد تا بفهمد چه کسی خبر نتیجه دروغ بازی را منتشر کرده اما جست‌وجوی شرلوک هولمزی‌اش نتیجه نداد.

بعد از اتفاقات عجیب هفته پایانی لیگ برتر و حجم بالای اخبار درست و نادرست در خصوص اتفاقات ورزشگاه یادگار امام تبریز و بازی تراکتور و نفت همه منتظر فرارسیدن ساعت ۲۲:۳۰ روز دوشنبه بودند تا ببیند عادل فردوسی‌پور و همکارانش چه روایتی از این ماجرا را ارائه خواهند داد. با توجه به حضور دوربین و خبرنگار نود ممکن بود تصاویر و روایت‌های مطمئن‌تری از رویدادهای عصر جمعه تبریز روی آنتن برود.

اتفاقات عجیب فوتبال ایران در هفته پایانی به حدی بود که فردوسی‌پور در همان ابتدای برنامه اعلام کرد که به برخی از این مسائل، مانند بازیکن تیم راه‌آهن یا ماجراهای لیگ یک در هفته آینده خواهد پرداخت. همچنین با توجه به حساسیت بالای ماجراهای بازی تراکتور و نفت مسائلی مانند درگیری بازیکنان استقلال و پرسپولیس در دربی هشتاد در حد یک مسئله گذرا و معمولی بررسی شد. درواقع نود شب گذشته تمام و کمال در خدمت ماجرای تبریز بود و از مسئولان ورزشی تا مقامات سیاسی استان آذربایجان شرقی تا پاسی از بامداد امروز سه‌شنبه روی انتن نود به صورت زنده در خصوص اتفاقات آن روز اظهار نظر کردند.

سوال پیامکی این هفته نود به انتخاب بهترین مربی فصل اختصاص داشت و مخاطبان باید از میان پنج سرمربی تیم‌های اول تا پنجم جدول یکی را انتخاب می‌کردند که دو تن از این مربیان خارجی (اسکوچیچ و تونی) و سه تن ایرانی (گل‌محمدی، منصوریان و فرکی) بودند. با اینکه نامی از مربیان دو تیم استقلال و پرسپولیس در این لیست دیده نمی‌شد خیلی طبیعی بود که با توجه به سبقه گل‌محمدی در پرسپولیس و منصوریان در استقلال، رقابت اصلی در کسب عنوان بهترین مربی فصل میان این دو باشد. محمد فنایی هم به‌عنوان کارشناس داوری در این برنامه فردوسی‌پور را همراهی می‌کرد.

حسین فرکی که برای دومین سال پیاپی با تیمی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شده بود.  حسین فرکی سرمربی سپاهان که به عنوان مربی قهرمان به برنامه ۹۰ رفته بود بعد از تشکری کامل از همه اعضای کادر تیمش ، درباره اینکه در میانه های فصل شعارهایی علیه او سر داده می شد گفت:«من بارها گفتم اگر نتیجه ای نمی گرفتیم ، فشارها زیاد می شد چون سپاهان تیم پر افتخاری بود. »

او درباره نقش بازگشت محرم در قهرمانی تیمش هم گفت:«بی شک بازیکنان عالی بودند اما وقتی محرم آمد تیم دوباره بلند شد. من بعد از بازی با صبا می دانستم و بچه هایم هم مصمم شدند که برای قهرمانی برویم . ما تراکتورسازی ، پرسپولیس و باقی حریفان را بردیم. وقتی بازی یک بر یک شد ، شما دیدید چطور تیم دوید که قهرمان شود.»

او درباره اشتباهات داوری در دوبازی این تیم با پرسپولیس و تراکتورسازی به سود اصفهانی ها هم گفت:«قبل از من آقای فنایی اینجا بود و حرف خوبی زد.اگر کل داوری ها را ببینید ، همه تیم ها هم سود بردند و هم ضرر کردند. مثلا در همین بازی ما با نفت دیدید که داور پشت ۱۸ ما یک خطا به نفت داد و آنها گل تساوی را زدند اما خطایی نشده بود. یا بازی های زیاد دیگری هم بود که ما از آنها ضربه خوردیم.» عادل درباره شادی مدیر سپاهان بعد از قهرمانی پرسید و اینکه او حسابی هیجان داشته است. عادل شعری خواند با این مضمون:«حرکات موزون فراوونه!!!» تا نشان دهد مدیر سپاهان حسابی در این جشن حرکات موزون داشته و فرکی در پایان این همه هیجان عادل ، خیلی ریلکس گفت:«عادی است ،  تیم قهرمان شده و خوشحال بوده است دیگر! نمی دانم چرا می خندی عادل جان .»

او درباره ادامه فعالیتش با سپاهان گفت:« یکسال دیگر با سپاهانی ها قرارداد دارم اما زمان خواستم تا فکر کنم. نمی دانم تقدیرم چی است. سال قبل هم دیدید که باید می رفتم یک پایم را عمل می کردم. الان باید برای پای دیگرم برنامه ریزی کنم.» او درباره دست نوشت هایش در طول بازی هم گفت:«معمولا ۱۰ موردی را در نیمه اول می نویسم. در نیمه دوم هیچ چیزی نمی نویسم. با دو رنگ معمولا نمی نوشتم اما ممکن است موردی از دو خودکار استفاده کردم. من نکات را می نویسم که یادم نرود.»

فرکی درباره اینکه سه مهاجمش خیلی در قهرمانی تیم نقش داشتند ، گفت:«من اعتقادم به کل تیمم است . تیم نتیجه تلاش همه بچه ها را گرفت اما انصافا فورواردهای مان هم زحمت کشیدند.» او درباره برنامه طنزی که قبل از عید برایش در ۹۰ پخش شده بود ، گفت:«تو آن برنامه خیلی های دیگر شبیه تر از من بودند. تجدید خاطره ای شد روی حرکات فوتبالی !» او درباره اتفاقات ۹۰ هم گفت:«دوست داشتم بیشتر حرف بزنم. بحث های فنی زیادی بود ، ما تیم مان در میان دو تیم شایسته دیگر که لایق قهرمانی بودند ف باید بگویم ، این ده دقیقه آخر بازی را اگر ببنید و مردم ببینند ، متوجه می شوند این موضوعات به سپاهانی ها اصلا ربطی نداشته است. ما بازی مان حتی از بازی تبریز زودتر تمام شد ، قبل از ان از دقیقه ۸۰  می توانستند نتایج بازی را به کلی عوض کنند. ولی اینکه می خواهند مسائل را به ما ربط بدهند که یکجوری ما را وارد کنند ، کار درستی نیست. آنها باید دنبال شخصی بگردند که گفته نتیجه را مساوی اعلام کرده است. خدای ناکرده با احساسات این هواداران چطور بازی شده. من خیلی ناراحتم از اینکه سوءاستفاده  از مردم تبریز شده است. باید دید چه اتفاقی در آن ۳ دقیقه آخر افتاده است که همه چیز را به هم ریختند. ما ۶ هفته پایانی را بردیم که بتوانیم قهرمان شویم. آمار نشان می دهد که ما قهرمانیم. ما نشان دادیم لیگ ۳۰ هفته است نه ۲۹ هفته.»

روایت نودی از ماجرای تبریز
خیلی ها منتظر بودند تا در برنامه نود ببینند که چه کسی برای نخستین بار گفته بود که بازی  سپاهان مقابل سایپا ۲ بر ۲ مساوی شده است.میثاقی گزارشگر برنامه نود پشت دروازه ایستاده است و در تلاش است تا با موبایل خودش از اصفهان خبر بگیرد اما موبایل او انتن نمی دهد.ناگهان یک نفر که کاوری شبیه به کاور عکس ها را پوشیده کنار میثاقی می آید و داد می زند:« ۲- ۲٫سپاهان دو بر دو است.خدایا شکرت.کار سپاهان تمام شد.»بیشتر کسانی که پشت دروازه هستند ۲-۲ می کنند.میثاقی برای اینکه مطمئن شود از بهمنی مدیر روابط عمومی سازمان لیگ که بی سیم به دست در داخل زمین است سوال می کند و همین جواب را می شنود:«بله دو بر دو شده اند و بازی تمام است.»

تراکتوری های و طرفدارانش داخل زمین هستند که صدای گوینده ورزشگاه به وضوح شنیده می شود.او از هواداران می خواهد که به سکوها برگردند تا مراسم بزگزار شود.همزمان با این اتفاق یک دفعه خبر می رسد که بازی در اصفهان دو بر صفر به اتمام رسیده است و طلایی پوشان قهرمان لیگ برتر شده اند. علیرضا منصوریان که برای یکی دو ساعت در رختکن بود در گفت و گو با نود در این مورد گفت:«ما می گفتیم بازی دو بر صفر است اما هیچ کس قبول نمی کرد.آنالیزورهای ما مدام می گفتند اما گوش کسی شنوا نبود.حتی بازیکنان تراکتورسازی وقتی زمین می خوردند دیگر از روی زمین بلند نمی شدند.»

منصوریان ادامه داد:«فشار آنقدر زیاد بود که من رفتم و از ناظر بازی سوال کردم که او هم خبر نداشت.کار به جایی رسید که من هم باورم شده بود و رفتم به تونی تبریک گفتم.» این اتفاق در حالی افتاد که در صحنه ای دیگر ذوافقاری سرپرست تراکتورسازان هم در این مورد اظهار نظر کرد و گفت:«بازیچه شدیم.جواب مردم را باید چه بدهیم؟» پس از اظهار نظر منصوریان و ذوالفقاری بازیکنان نفت تهران هم که از این اتفاق بهت زده شده بودند واکنش های متفاوتی را نسبت به آن نشان دادند.حرف آنها این بود که:«ما دوست داشتیم یا نفت قهرمان شود یا تراکتورسازی.نمی خواستیم سپاهان قهرمان شود.»اما واقعا چه کسی شایعه را به راه انداخت؟نفتی ها که از این اتفاق بی خبرند.بازیکنان این تیم آنچه را که با چشم خود دیده اند را تعریف می کنند:«والا ادینیو از روی نیمکت پرچم تکان می داد.سامان نریمان جهان هم مدام می گفت دو بر دو شده اند.»

توضیحات اسبقیان در خصوص اتفاقات بازی

شروین اسبقیان در برنامه نود این هفته درباره اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت در واکنش به اظهارات نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که در گفت و گو با یکی از خبرگزاریها مدعی شده بود اتفاقات ۱۰ دقیقه پایانی بازی تراکتورسازی و نفت از هفته پایانی لیگ مصوبه شورای تامین استان آذربایجان و هماهنگ شده بوده است، گفت: کسانی که می گویند اتفاقات تبریز مصوبه شورای تامین بوده است باید به کمیسیون امنیت مجلس و دولت پاسخگو باشند چرا که وزیر ورزش و رئیس جمهور دستور پیگیری این اتفاقات را داده اند. این چه صحبت هایی است که مطرح می شود؟

وی هم چنین در واکنش به صحبت های مدیرعامل نفت تهران که گفته بود امکانات و تمهیدات لازم برای بازی تراکتورسازی و نفت فراهم نشده بود گفت: این که ما تمهیدات لازم را ندیده بودیم را تکذیب می کنم. ما بزرگترین مسابقات را در تبریز برگزار کرده ایم. مدیرکل اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در ادامه درباره اتفاقاتی که در استادیوم افتاد و گوینده ورزشگاه به هواداران گفته بود آماده برپایی جشن شوند خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان در جریان مسائل اجرایی مسابقات نیست اما من در صحبتهایی که با رییس هیات فوتبال استان داشتم گفت که گوینده ورزشگاه گفته است که منظورش برگزاری مراسم انتخاب بهترین بازیکن زمین بوده است. اما در هر حال من معتقدم کار گوینده بسیار اشتباه و غیراخلاقی بوده است.

اسبقیان هم چنین با رد خبر قطع شدن شبکه های ارتباطی در دقایق پایانی در ورزشگاه افزود: پرینت ها و مستنداتی که داریم نشان می دهد که ۳۶ هزار تماس از درون ورزشگاه برقرار شده است و به هر حال ترافیک تماس ها باعث ایجاد اختلال در خطوط ارتباطی می شود. وی در ادامه با اشاره به دستور وزیر ورزش و جوانان برای بررسی اتفاقات تبریز اظهار کرد: رییس جمهور نیز به طور مستقیم دستور بررسی مسائل را داده اند.

بهروان: از شادی هواداران تراکتور متعجب شدیم

بهروان از دیگر مهمان‌های تلفنی برنامه بود. غلامرضا بهروان که به عنوان ناظر در ورزشگاه یادگار امام حضور داشت در مورد اتفاقات این مسابقه گفت: ما می دانستیم که بازی اصفهان دو بر صفر است اما تعجب می کردیم که چرا این حرکات در ورزشگاه رخ می دهد. وی افزود: نفتی ها هم از این وضعیت تعجب کرده بودند که چرا تراکتورسازان دارند شادی می کنند. با این حال نمی دانیم چه کسانی گفتند بازی اصفهان مساوی تمام شده است. بهروان در پاسخ به این پرسش که شما در چند دقیقه پایانی کجای ورزشگاه بودید گفت: ما به سمت تونل ورزشگاه رفتیم تا دقایق پایانی بازی را از تونل تماشا کنیم. آنجا افراد دیگری هم حضور داشتند و بازی را از آنجا تماشا کردیم اما می دانستیم که اصفهان بازی را برتری سپاهان تمام شده است. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر گفت: ما بهترین زحمات را برای برگزاری لیگ برتر متحمل شدیم و خودمان دنبال فردی هستیم که عامل این اتفاقات شد. نباید ما را به جانبداری از تیم خاصی متهم کنند.

قنبرزاده: چطور می شود اسکوربرد ورزشگاه خراب باشد؟!

منصور قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران روی خط تلفنی برنامه آمد و در خصوص اتفاقات پیش آمده در تبریز گفت: ما دو روز قبل از مسابقه در تبریز بودیم، مسئولان تبریز باورهایی مبنی بر قهرمانی تراکتور در تبریز بوجود آورده بودند، از طرفی نیروی انتظامی در ورزشگاه کافی نبود. این مسابقه حساسیت خاصی داشت و از شبکه های خارجی پخش می شد. اسکوربرد ورزشگاه از ابتدای بازی کار نمی کرد که این مشکل بزرگی است. یکی دیگر از مشکلات حضور بیش از ۲۰ درصد هوادار در ورزشگاه بیشتر از ظرفیت ورزشگاه بود. وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد ارتباط با اصفهان گفت: تلویزیون در رختکن نفت و تراکتور بود و تا دقیقه ۸۸ می دانستیم که بازی ۲ بر صفر به سود سپاهان است و دقیقه ۸۸ تصاویر قطع شد و موبال های ما نیز قطع شد . پس از آن به سمت تونل رفتم و دیدم نفراتی که در تونل هستند می گویند بازی ۲ بر ۲ شده است که ما گفتیم تا ۲ دقیقه پیش بازی ۲ بر صفر بود. وی در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار داشت: تراکتوری ها از زمانی که خبر تساوی سپاهان و سایپا را شنیدند شروع به افتادن روی زمین و وقت کشی کردند، البته من به مسائل داوری ورود نمی کنم، شاید ادامه مسابقه میسر نبوده که این وقت کشی ها در نظر گرفته نشده است.

شمس: پسر تونی شایعه تساوی سپاهان و سایپا را به نیمکت تراکتور رساند

حسین شمس ناظر بازی تراکتورسازی و نفت تهران نیز روی خط تلفنی برنامه آمد و اظهار داشت: پیش از این تماس با آقای میثاقی صحبت کردم و بار دیگر صحبت هایمان را در پایان بازی تراکتور و نفت مرور کردیم. وی از من پرسید بازی چند چند شده؟ من به وی گفتم می‌گویند ۲ بر ۲ شده است. چرا که در اواخر بازی و ۲۰ دقیقه آخر بازی ارتباطمان قطع شده بود. وی افزود: اولین کسی که تساوی سپاهان و سایپا را اعلام کرد پسر تونی بود که کنار من بود و فریاد می زد و به سمت نیمکت تراکتورسازی رفت.

رضا حسنی خو:پسر تونی به پدرش گفته بود بازی اصفهان مساوی شده است

مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان گفت: پسر سرمربی تراکتورسازی به پدرش خبر داده بود که نتیجه بازی اصفهان مساوی است. رضا حسنی خو در مورد اتفاقات رخ داده در دیدار تراکتورسازی و نفت تهران به برنامه نود گفت: ما در سه چهار دقیقه آخر بازی در وی آی پی بودیم و جو ورزشگاه را متشنج دیدیم. برای ما عجیب بود که این اتفاقات رخ می دهد. به همین خاطر رفتیم تلویزیون اتاق پشت سری را دیدیم و متوجه شدیم که بازی اصفهان به سود سپاهان است. وی افزود: در بررسی هایی که داشتیم به این که این موضوع برنامه ریزی و ساماندهی شده بود نرسیدیم. اما در بررسی هایی که داشتیم به این قطعیت رسیدیم که پسر تونی اولیویرا به پدرش اعلام کرده بازی اصفهان مساوی است.  مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: اینکه عنوان می شود تلفن ها قطع بوده هم منطقی نیست چرا که به خاطر حجم بالای استفاده از تلفن ها ممکن است اختلالاتی در این زمینه رخ داده باشد. با این حال این موضوع هنوز در حال بررسی است.

جبارزاده: اتفاقات دقایق پایانی بازی را برنامه‌ریزی نکرده بودیم

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه از ۱۰ روز قبل از بازی نگران مسائل داوری بازی تراکتورسازی و نفت بودیم، گفت: ما به چیزی جز قهرمانی تراکتور فکر نمی کردیم که بخواهیم اتفاقات دقایق پایانی بازی را از قبل برنامه ریزی کرده باشیم. اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گوی تلفنی با برنامه تلویزیونی ۹۰ درباره اتفاقات بازی تبریز با بیان اینکه از ۱۰ روز پیش از بازی نگران مسائل داوری بازی تراکتورسازی و نفت بودیم گفت: در واقع ما از ۱۰ روز پیش از بازی نگران داوری بودیم و این موضوع را با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و شخص آقای تاج در میان گذاشته بودیم. معتقدیم اگر داوری خوبی صورت می گرفت و بازی جوانمردانه ای برگزار می شد تماشاگران ما همواره صبور بوده اند و شکست را می پذیرفتند، همانطور که در بازی های قبلی، تیمشان متحمل شکست شد و آن را قبول کردند.

وی در ادامه گفت: در جلسه ای که با شورای تامین داشتیم نیز اتفاق نظر این بود که اگر داوری به درستی انجام شود هیچ مشکل دیگری نخواهیم داشت. جبارزاده همچنین با انتقاد از داور مسابقه به خاطر اخراج آندرانیک تیموریان افزود: من همان جا در جایگاه به آقای کفاشیان گفتم که چرا داور تیموریان را اخراج کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در واکنش به اظهارات نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفته بود که اتفاقات تبریز در جلسه شورای تامین برنامه ریزی شده بوده است نیز خاطرنشان کرد: من آقای فولادگر را فردی راستگو و درستکار می دانستم اما صحبت های او کذب محض است. وی با تاکید بر اینکه قطع شدن سیستم های ارتباطی در ورزشگاه یادگار امام تبریز صحت ندارد، گفت: طبق مستندات ۳۶ هزار تماس در ورزشگاه برقرار شده است. اما وقتی جمعیتی ۱۰۰ هزار نفری در یک جا جمع می شوند خود به خود خطوط تلفن همراه مختل می شوند. جبارزاده در ادامه با بیان اینکه ما از پیروزی ۲ برصفر سپاهان مقابل سایپا خبر داشتیم و خودمان هم تعجب کردیم که چرا نیمکت تراکتورسازی رفتارهای عجیبی نشان می دهد، افزود: تصاویر تلویزیونی بازی تبریز را نشان می داد و با توجه به اینکه در جایگاه مخصوص ما حدود ۶ متر از تلویزیون فاصله داشتیم صدای گزارشگر بازی به ما نمی رسید، بنابراین حتی وقتی کفاشیان هم خوشحالی بازیکنان و کادرفنی تراکتور را دید گفت که اگر بازی سپاهان و سایپا مساوی شده است باید شرایط را برای برگزاری جشن قهرمانی در تبریز آماده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی هم چنین با تاکید بر لزوم پیگیری مسائل داوری بازی تراکتورسازی و نفت گفت: ما می ترسیدیم که مسائل داوری احساسات هواداران تراکتورسازی را خدشه دار کند. از مسوولان فدراسیون می خواهم مسائل داوری بازی را به دقت بررسی کنند. در رابطه با اینکه چه کسی خبر کذب تساوی بازی اصفهان را به نیمکت تراکتورسازی منتقل کرد را هم ما نمی توانیم پیگیری کنیم چرا که ما در جایگاه مخصوص قرار داشتیم اما آماده ایم هرگونه اطلاعات موردنیاز را در اختیار مسوولان قرار دهیم.

در ادامه گزارش سایر بازی‌های هفته پایانی بررسی شد و یحیی گل‌محمدی هم عنوان بهترین مربی فصل را به خود اختصاص داد و علیرضا منصوریان هم دوم شد.

منبع: نصرنیوز




بؤلوم | حاقلاريميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

دل نوشته های تونی اولیویرا و امید به هواداران تراختور

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن

دل نوشته های تونی اولیویرا و امید به هواداران تراختور

سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
 +3 به یه ن / بپسند

دل نوشته های تونی اولیویرا و امید به هواداران تراختور /سرمربی تیم تراکتورسازی سه شنبه ایران را ترک خواهد کرد


هارای نیوز  سرمربی محبوب تیم تراکتورسازی در پیامی که در صفحه شخصی اش منتشر کرده است ، به هواداران برای فصل آتی امید داده است.

تونی اولیویرا در صفحه شخصی خود به ۲ زبان انگلیسی و ترکی چنین نوشته است:

 

هواداران عزیز!

بعد از هیجانی که در بازی با نفت تهران تجربه کردیم، دقیقا جایی که نتواستیم آرزوهای چندین ساله شما را به واقعیت تبدیل کنیم ، من باید چند نکته را برای شما مطرح کنم. رساندن میلیون ها هوادار از چندین شهر و وظیفه ای که باشگاه بر عهده ما گذاشته بود، آن شب روی دوش ما بود و ما می خواستیم که آن شب را به یک شب از یاد نرفتنی برای شما بدل کنیم. این اتفاق نیفتاد اما شما فوق العاده هستید، شما قهرمان هستید، شما تراکتور قدرتمند هستید. 

من به شما افتخار می کنم و در مقابلتان ادای احترام می کنم. هیچگاه ممکن نیست که شما را فراموش کنم و شما تا ابد در قلب من جای خواهید داشت. این را باید به شما بگویم که تمام کسانی که آن شب به همراه من در آن میدان مبارزه کردند از ماساژور گرفته تا بازیکنان، از شما تشکر می کنیم.

در پایان، باید به شما بگویم درست است که ما در برابر این فشار خم شدیم اما نشکسته این و با تمام توان دوباره به پا خواهیم خواست. یاشاسین تراختور!


سرمربی تیم تراکتورسازی سه شنبه ایران را ترک خواهد کرد

 تونی اولیویرا که قرار بود امشب از ایران برود،به دلیل ادامه مذاکرات با مسولان باشگاه تراکتورسازی،تا روز سه شنبه در تبریز خواهد ماند و پس از آن راهی پرتغال خواهد شد.

باشگاه تراکتورسازی در حال مذاکره با تونی است تا با او در فصل آتی ادامه دهد.




بؤلوم | حاقلاريميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

حقی از تبریزی ها ، ضایع شده باشد استیفا خواهد شد

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن

وزیر ورزش : حقی از تبریزی ها ، ضایع شده باشد استیفا خواهد شد

 +3 به یه ن / بپسند
وزیر ورزش : 
حقی از تبریزی ها ، ضایع شده باشد استیفا خواهد شد



هارای نیوز  وزیر ورزش و جوانان گفت: “ما در حال بررسی همه جوانب اتفاقات تبریز هستیم. همه نظرها گفته شده، اما روشن شدن مسئله زمان‌بر است.”

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در خصوص حواشی بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران به پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: “مسئله در حال پیگیری است؛ دو گروه کارشناسی در استان برای پیگیری حضور دارند که یکی از آن ها از جانب بنده برای بررسی موضوع ماموریت پیدا کرده است.”

وی افزود: “گزارش هایی به صورت شفاهی و مکتوب ارائه شده و من در خصوص آن ها با وزرای اطلاعات و کشور، استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بررسی همه جانبه مسئله صحبت کردم. تیم ما درحال انجام کار است و بدیهی است که به دنبال احقاق حق هستیم؛ اگر حقی از تیمی ضایع شده باشد حتما این حق استیفا خواهد شد.”

گودرزی ادامه داد: “امروز نیز با مسئولین فدراسیون، مسئول کمیته داوران و مسئول سازمان لیگ برترصحبت کردم و به آن ها ماموریت دادم تا از داوران بازنشسته و خبره و صاحب نظر بهره بگیرند و فیلم بازی را بازبینی، قضاوت و رای صادر کنند. طبیعتاً اگر ۵-۶ متخصص د راین زمینه اظهار نظر کنند بدیهی است که آن اظهار نظر برای ما ملاک عمل خواهد بود.”

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر ورزش و جوانان درباره مسائل غیر داوری و حواشی دیگر نیز افزود:” امیدواریم مردم تبریز، تماشاچیان و کسانی که دست اندرکار هستند با سعه صدر بیشتر به موضوع نگاه کنند تا نظرهای کارشناسی استخراج شود و به سمع مردم برسد. من گزارش کاملی امروز به دولت ارائه خواهم کرد.”

گودرزی در تکمیل صحبت های خود گفت:” یک بعد این اتفاق ممکن است ضعف داوری باشد که در حال بررسی است؛ من نمی توانم در این قضیه اظهار نظر کنم و متخصصین باید نظر دهند. اما ابعاد دیگری هم وجود دارد که اولیای استان در صدد هستند تا ان‌شاءلله به نحو مقتضی و درواقع عادلانه این موضوع مرتفع شود.”

وی در خصوص این نکته که ۸ دقیقه آخر بلندگوهای ورزشگاه بازی در اصفهان را مساوی اعلام کردند و این باعث تصور پیروزی و خوشحالی تیم تراکتورسازی شد،‌ افزود:” ما در حال بررسی همه جوانب اتفاقات تبریز هستیم. استاندار، مدیرکل استان و نماینده ویژه من(مدیرکل حراست وزارتخانه) در شورای تامین استان حضور داشتند در آن جا همین بحث ها مطرح شد. مسئولین تیم تراکتور سازی حضور پیدا کردند، همه نظرها را گفتند و مطالب از جهات گوناگون مورد بررسی قرار گرفت؛ اما روشن شدن مسئله زمان بر است و نیاز است نظرات کارشناسی به خصوص در حوزه داوری استخراج شود.”

او در پاسخ به این سوال که آیا مردم تبریز مطمئن باشند که وزیر ورزش و جوانان پیگیر این موضوع است، گفت: “بله به طور کامل پیگیر هستم. اما همه مسئولیت ها در اختیار فدراسیون فوتبال است؛ ما هم به لحاظ قانونی به عنوان ناظر بر تمام این دستگاه ها ملزم هستیم که سره را از ناسره تشخیص دهیم و این کار را ممیزی کنیم. به نظر می آید چند روز آینده این مهم محقق و نتیجه اعلام می شود.”

گودرزی در خاتمه افزود: “در خصوص این اتفاق گروه های مختلف صحبت های مختلفی می کنند اما به نظر می آید کسانی که دقیقاً در جریان موضوع هستند و کسانی که مسئولیت دارند اظهارنظرشان دقیق تر و درست تر است. باید عنایت کنند و قدری آرام تر باشند تا به نحو شایسته موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد.



بؤلوم | حاقلاريميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

تاکید بر ضرورت شفاف سازی بازی تراکتورسازی با نفت

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن

نامه نمایندگان شمال غرب کشور به رئیس مجلس در خصوص بازی تراختور و نفت

 +1 به یه ن / بپسند
نامه نمایندگان شمال غرب کشور به رئیس مجلس/ تاکید بر ضرورت شفاف سازی بازی تراکتورسازی با نفت

هارای نیوز - تبریزنو گزارش داد: نمایندگان شمال غرب کشور به ویژه آذربایجان شرقی در نامه‌ای به دکتر لاریجانی رئیس مجلس خواستار شفاف سازی و رفع ابهامات مربوط به بازی تراکتورسازی با نفت شدند.


علیرضا منادی سفیدان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی از ارسال نامه نمایندگان شمال غرب کشور به دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تعیین تکلیف و شفاف سازی اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت خبر داد و گفت: با توجه به مسائل پیش آمده در این مسابقه و ابهامات آن که منتهی به جلوگیری از قهرمانی یکی از دو تیم مذکور به ویژه تیم تراکتورسازی که شرایط بهتری نسبت به سایر تیم‌ها داشت، درخواست داریم که علل عدم رعایت شئونات ورزشی و نقض قوانین و مقررات از جمله در انتخاب داور بی‌طرف مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا چنانچه نظر مجلس در تائید این گزارش باشد موضوع به قوه قضائیه ارجاع شده تا خارج از نوبت بررسی شود. از طرفی دیگر مواردی همچون علت انتخاب داوری که در همین فصل در مسابقات تیم تراکتورسازی تصمیمات علیه این تیم گرفته، علت اخطارهای مداوم و اخراج تیموریان به عنوان یکی از بازیکنان اصلی تراکتورسازی و همچنین نگرفتن پنالتی مسلم به نفع تراکتورسازی، علت کار نکردن اسکوربرد ورزشگاه درباره مسابقه همزمان، علت اطلاع رسانی ناصحیح و علت قطع شدن ارتباط تلفنی و اینترنتی باید در اولویت بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات صورت گرفته ما از رئیس مجلس می‌خواهیم که با استناد به ماده ۲۳۶ آئین نامه داخلی مجلس این موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع داده و اقدامات قانونی صورت گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی در حوزه انتخابیه تولیدکنندگان محصول فرش، فرهنگیان و کارکنان نیروگاه تبریز با مشکلات بسیاری روبرو هستند که مسئولان باید در جهت رفع این مشکلات تلاش کنند



بؤلوم | حاقلاريميزه گؤره یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

احکام ختودت (همبستر شدن با محارم )در کتب دینی پهلوی

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن
http:=



احکام ختودت (همبستر شدن با محارم ) در کتب دینی پهلوی بطور مشروح و مفصل آمده است:

این سنت برای حفظ اصالت خون ونژاد بیشتر در بین طبقه اشراف مرسوم بوده است. چون اشراف نژاد اهورایی برای خود قائل بودند و رعایا را از نژاد پست و اهریمنی میدانستند. همه مواهب زندگی از آن ایشان بود.
در سراسر دوران بلند تاریخی با توجه به انگیزه حفظ طهارت خون و اصالت نژاد و نسل و انتقال قدرت و ثروت در خانواده و خاندان و قبیله ، اشرافیت و حاکمیت سیاسی اقتصادی اجتماعی ایران باستان سنت ختودت به جای آورده میشد.
درگزارش کتزیایس آمده است که در میان پارس ها رسم براین بود که پسر یا دختر و یا داماد قانونا به پادشاهی میرسید. از اینرو شاهان غالبا با خواهران خود ختودت میکردند (همبستر میشدند) ن.ک : دیاکونوف 7/390

کوروش با دخترآستیاگ آخرین پادشاه ماد ختودت کرد. کمبوجیه با خواهرش آتوسا ختودت کرد .
ویل دورانت در تاریخ تمدن ج 1 ص 433 درباره ازدواج با خواهر مادر با پسر و دختر با پدر گفته دربین پارسیان که کورش بانی اون بوده.
داریوش دوم با دو دخترش آتوسا و آمسترتیدا ختودت کرد. ن.ک : دیاکونوف 7/ 611 و 430
اردشیر دوم با دختر خویش و اردشیر سوم با مادرش ختودت به جای آورد. ن.ک : وندیداد 2 /972
در دوره اشکان این سنت ارایی معمول بوده و داستان ویس و رامین نشان ختودت میان برادر و خواهر دارد. وندیداد 2/977
در دوره ساسانی شاهپور اول با دخترش اذرناهید ختودت کرد و بهرام با دخترش ختودت نمود. دختر شاهپور اول با برادرش نرسی ینت ختودت بجای آورد . ن.ک : همان
مهران گنشسب از مقامات برجسته دربار هرمزد چهارم ساسانی با خواهر ختودت نمود. ن.ک همان : 2 /980
قباد ساسانی با دختر یا خواهرش سامبیکه و خواهرزاده اش ختودت نمود. همان 2/ 982
گویا این سنت در برخی از دوران های تاریخی دچار افول شده بود. موبد کریتر برجسته ترین موبد دوران تاریخی در منشور جاویدان خود مینویسد:
«بسیاری پیوند هم خون برقرار کردم و بسیاری که بی ایمان بودند به آن ایمانامدند...» ن.ک : همان 2/923 و کتیبه او
پنجاه سال پس از کریتر، آذرپاد مهر اسپند که در احیای آیین و فرهنگ باستان و میراث دینی دوران تاریخی سرامد همه موبدان تاریخ باستان است بفرمود: « زن از پیوند خویش کنید که پیوندتان دورتر نرود، چه تباهی وآشوب و زیانی از این بیشتر و بزرگتر که دختر خویش بدهند و پسر خویش را دختر کسان به زنی خواهند تا دوده تباه شود » وندیداد2/931
آمده است که : « نرسی بزرمهر این سه واژه را گفته است: که کرفۀ خویدودس (=ختودت) گناه مرگ ارزان را نابود کند ... و نیز شایسته است مرد را که زن خویش را از خود آبستن یابد (یعنی براساس سنت ختودت عمل کند)» شایست ناشایست 101/ 42
در کتاب گفته شده که : «خشم به پیش اهریمن دوید و گفت که من در گیتی نروم چه هرمز خدای در گیتی سه چیز است که من در برابر آنها هیچ نتوانم کرد. اهریمن که در گاهنبار برس ، اگر از ایشان یکی از دیری بدزدید ، گاهنبار شکسته شد و کار به کام  تو باشد.
در میزد برس اگر از ایشان یکی سخن بگوید، میزد شکسته شد، و کار به کام تو باشد. خویدودس (ختودت) را رها کن چه من چاره آن ندانم. چه هرکس زن را چهار بار به نزدیک شد، از خویش هرمزد و امشاسپندان جدا شد» شایست ناشایست 1 /18/234 و233 + راویت پهلوی 4/ 8 / 9 -1.
موبدان موبد «ویراف » پارسای بزرگساسانی به معراج شتافت و برزخ و دوزخ را بدید و با هفت خواهر خویش ختودت نمود :
« ویراف را هفت خواهر بود و هر هفت خواهر، ویراف را چون زن بودند ... چه ما هفت خواهریم و این یک برادر، و هر هفت خواهر این برادر را چون زن هستیم » اراداویراف نامه 24 / 2/ 1 و3.
سنت ختودت در منابع مذهبی پس از باستان نیز آمده و از فضیلت و ثواب بسار و آثار و برکات شمرده شده است. پیداست که این سنت تا روزگار صفوی جاری بوده است و در این موضوع پرسش و پاسخ های بسیاری میان روحانیون مزدیسنا در ایران و هند صورت گرفته است و گفته شده حال که امکان اجرای سنت ختودت به گونه شایسته نیست بهتر است که ختودت میان نزدیکان باشد. 
درباره این پرسشها و پاسخ ها رجوع کنید به کتاب شارستان : 205و 206 الی 220



بؤلوم | خبرلر یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در جستجوی زبان معیار؟!

جمعه 8 خرداد 1394

+0 به یه ن


بؤلوم : جمعه 8 خرداد 13940 باخیش

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در جستجوی زبان معیار؟!

یازار :

 +0 به یه ن
مردم اذربایجان به قولهای دولت یازدهم وشخص روحانی اعتماد کردند وبه وی رای دادند اما متاسفانه ایشان به قولهایشان عمل نکردند وسعی درتوجیه کارهای انجام داده ونداده خود کردند و باز متاسفانه مردم اذربایجان را دلسردکردنداگرنگویم به مردم فهیم اذربایجان دوباره دهن کجی کردند.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در جستجوی زبان معیار؟!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی: تاسیس فرهنگستان زبان ترکی به علت وجود زبان فارسی امکان‌پذیر نمی باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان برای کار سیاسی و زبان ترکی والاغیر یا برعکس آن، ایجاد نشده است، هدف انسجام ملی است و جدایی‌طلبان در این بنیاد جایی ندارند.
علی‌اکبر صفی‌پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر یکی از مطالبات اصلی مردم آذربایجان بود  (مردم اذربایجان بنیاد  فرهنگ وهنر اذربایجان نمی خواستند فرهنگستان زبان ترکی می خواستند تحریف خواسته مردم دهن کجی به مردم شریف ترک واذربایجان است )اظهار داشت: در تمامی کشورها تنها یک فرهنگستان زبان وجود دارد که به عنوان فرهنگستان زبان ملی شناخته می‌شود(در کدام کشور یک فرهنگستان وجود دارد وقید شده یک فرهنگستان باید تنها باشد جناب مسئول لطفا اسم ان کشورها رانام ببرید در افغانستان دوفرهنگستان وجود دارد پشتو ودری در عراق دوفرهنگستان وجود دارد کردی وعربی درضمن کجای قانون اساسی نوشته است فارسی زبان ملی است شما چگونه مسئولی هستید که هنوز از قانون اساسی خبر ندارید)، لذا تاسیس فرهنگستان زبان ترکی به علت وجود زبان فارسی امکان‌پذیر نبود.
وی با اشاره به اهداف وسیع بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، افزود: هدف این موسسه فقط ایجاد لغات جدید نیست و در کنار آن حفظ زبان فعلی و حفاظت از هویت اصیل آذربایجانی(به کاربردن کلمات اختراعی فرهنگستان زبان فارسی در ترکی تحریف ترکی به اذری با ظاهر اکادمیک) در دستور کار است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ابراز کرد: این بنیاد به منظور رشد و تعالی جامعه، تقویت هویت اسلامی، نقش ادبیات محلی در انسجام ملی تاسیس شده است. این بنیاد مختص آذربایجان‌شرقی نیست و متعلق به عموم مردم است که به صورت غیرانتفاعی (یعنی وابسته به دولت نیست)اداره شده و دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل است.
دبیر بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان با تاکید بر اینکه نباید هیچ زبانی را از دیگری برتر دانست، اضافه کرد: تدوین معیار زبان وظیفه‌ی اصلی ما است، قطعا دانش‌نامه‌ای خواهد بود که زبان معیار را تعیین کند، اگر این بنیاد در حوزه‌ی زبان و فرهنگ دانش‌نامه‌ای ارائه ندهد فلسفه‌ی وجود آن بی‌معنی خواهد بود.
وی یادآور شد: ما کتاب ترکی چاپ می‌کنیم و این کتاب‌ها در کتابخانه‌های خودمان وجود ندارند، لذا لازم است ما در جهت احیای زیرساخت‌های آموزش زبان مادری کار کنیم.
وی تاکید کرد: بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان برای کار سیاسی و زبان ترکی والاغیر یا برعکس آن، ایجاد نشده است، هدف انسجام ملی است و جدایی‌طلبان در این بنیاد جایی ندارند(با انکارترکی بودن زبان مردم واذری نامیدن ان). هر انسان شریفی که دلسوز آذربایجان است می‌تواند در این بنیاد نظرات خود را بیان کند.
علی‌اکبر صفی‌پور با بیان اینکه نوع زبان در اساس‌نامه قید نشده است، گفت: فرهنگ و هنر تزریقی نیست و در اصالت هر قومیتی است، اینکه زبان ترکی باشد یا آذری مهم نیست(دهن کجی به مردم اذربایجان تا کی ما از شما فرهنگستان زبان ترکی خواستیم شما می گئید ترکی یا اذری مهم نیست)، حفظ زبان فعلی برای ما اهمیت دارد.
وی افزود: این بنیاد به مرور زمان به تمامی ابهات پاسخی آکادمیک ارائه خواهد داد، تنها با پژوهش و مطالعه می‌توان به بسیاری از شبهات پاسخ داد.



بؤلوم | خبرلر یازار : علی رادمهر (ذکرعلی قلعه گیر)

    0 باخیش





[ 1 ]